به نام خدا
با وجود معصوم جای انتخاب نیست
مسئله امامت از جنبه زعامت و حکومت اینست که حالا که بعد از پیغمبر
مانند زمان ایشان معصوم وجود دارد و پیغمبر وصیی برای خود معین کرده است
که او در سطح افراد دیگر نیست و از نظر صلاحیت مثل خود پیغمبر استثنایی
است ، دیگر جای انتخاب و شورا و این حرفها نیست . همانطور که در زمان
پیغمبر نمیگفتند که پیغمبر فقط پیام آور است و وحی به او نازل میشود ،
تکلیف حکومت با شور است و مردم بیایند رأی بدهند که آیا خود پیغمبر را
حاکم قرار دهیم یا شخص دیگر را ، بلکه اینطور فکر میکردند که با وجود
پیغمبر ، این بشر فوق بشر که در مرحلهای است که با عالم وحی اتصال دارد
، اصلا این مسئله مطرح نیست ، بعد از ایشان نیز جای این سخنان نیست .
زیرا پیغمبر ( ص ) اوصیای دوازده گانهای داشته است که اینها باید در
طول دو سه قرن پایه اسلام را محکم کنند و اسلام از یک منبع صاف و خطا
ناپذیری بیان شود . با وجود چنین کسانی برای بیان احکام اسلامی ، دیگر جای
انتخاب و شورا و این حرفها نیست . آیا ما شخص معصوم از خطا و عالم به
تمام معنا داشته باشیم که حتی امکان اشتباه هم برایش وجود ندارد و با
این حال برویم شخص دیگری را به جای او انتخاب کنیم ؟ !
گذشته از اینکه چون علی ( ع ) به مقام امامت به این معنی که عرض
میکنم تعیین شده است قهرا مقام زعامت دنیوی هم شأن او خواهد بود ،
پیغمبر برای همین مقام هم تصریح کرده است . اما پیغمبر که علی را برای
این مقام تصریح کرده به خاطر اینست که علی ( ع ) آن مقام دیگر را واجد
است . بنابر این در زمان غیبت امام
زمان ( ع ) که دیگر مسئله امام معصوم حاضری که مبسوط الید باشد مطرح
نیست یا اگر فرضا حوادث صدر اسلام پیش نمیآمد و امیرالمؤمنین خلیفه میشد و بعد امام حسن و بعد امام حسین تا زمان حضرت حجت و موجبی هم برای غیبت پیش نمیآمد ، بعد که امام معصومی در میان مردم نبود ، مسئله حکومت مسئله دیگری میشد و آنوقت باید گفت تکلیف مسئله حکومت چیست ؟ آیا حاکم حتما باید فقیه جامع الشرایط باشد یا چنین چیزی لازم نیست . آیا حاکم را مردم انتخاب بکنند ؟ و . . . بنابر این ما نباید مسئله امامت را از اول به صورت یک مسئله خیلی ساده دنیاوی یعنی حکومت مطرح کنیم بعد بگوئیم آیا از نظر اسلام حکومت ، استبدادی و تنصیصی است یا [ انتخابی ] ؟ و سپس بگوئیم چطور شده که شیعه میگوید حکومت باید اینچنین باشد ؟ نه ، مسئله ، به این شکل مطرح نیست . در شیعه امامت مطرح است . یک شأن امام حکومت است و البته با وجود امام معصوم جای حکومت کردن کس دیگری نیست همینطور که با وجود پیغمبر اکرم جای حکومت کردن کس دیگری نیست . و پیغمبر اکرم علی ( ع ) را برای امامت تعیین کرده است که لازمه امامت حکومت کردن هم هست و گذشته از این ، در مواقعی به خود حکومت هم تصریح کرده ولی بر مبنای اینکه امام بعد از شما اوست . |
.: Weblog Themes By Pichak :.